Les 1 Koppen snellen.

We scannen met de klas een krant op intrigerende krantenkoppen.

Wat roepen ze op; verbazing? Verontwaardiging? Hilariteit? Verdriet?

Hier gaan we mee aan de slag.                                                             Zonder het stuk dat bij de krantekop hoort te lezen, bedenken we ons eigen verhaal. We doen dit in duo's of trio's.

De kinderen moeten hun keuze motiveren; waarom hebben ze de betreffende kop gekozen. Wat doen ze er vervolgens mee?

Hun creativiteit wordt aangesproken. Ze bekijken de krant eens op een andere manier. Wat betekent zo'n kop. Wat roept het op.

Aan het eind van het project gaan we kijken wat voor verhaal eigenlijk bij de kop hoorde.

Hyperlink1 Hyperlink2 Hyperlink3 Contact  

Een project voor de midden en bovenbouw.      

Duur 3 maal 60 - 90 min.

 

Koppen snellen bestaat uit drie onderdelen:

Les1: Koppen snellen. Aan hand van krantenkoppen bedenken en schrijven we een kort verhaal.

Les 2: Snelle koppen.   In een les van een uur maken we een  poppenkop.

Les 3: Spelen met koppen. De laatste les gaan we ons verhaaltje spelen met onze poppen.

 

Les 2 Snelle koppen.

In de tweede les gaan we koppen maken,

Het worden simpele poppen met alleen een hoofd.

Op basis van een stuk schuimrubber met bek plakken de kinderen 
 

Les 3 Spel met koppen.

In de derde les gaan we spelen.

Na wat basisoefeningen gaan we op onderzoek.

Hoe bewegen onze karakters.
Hoe praten ze, met wat voor stem.
Hoe drukken we de emoties uit.

Vervolgens gaan we ons verhaaltje repeteren en laten het dan aan elkaar zien.

 

 

zelf de rest van de kop erop.

Wat voor soort kop past het best bij het verhaal.

W

 

 

 

 

 

 

ordt het een mens of een dier.

Wat vinden we belangrijk om te laten zien. We hebben maar 60/90 minuten dus we moeten keuzes maken. Wat heeft de kop nodig om het verhaal te kunnen vertellen.

 

Les 2 kan ook als afzonderlijke les gegeven worden. Deze workshop is ook geschikt voor de naschoolse opvang.
 Zien wat er gemaakt wordt?     >>>>