Les 4 en 5

De 4e en 5e les gaan we poppen en een simpel decor, een achterwand, maken. Twee maken er poppen en de andere twee het decor.

We doen dit met karton zodat we platte karakters krijgen.

Hyperlink1 Hyperlink2 Hyperlink3 Contact  

 

in het kort:  

                                                                                                          In dit project maken we in zes lessen van een mop of cartoon een filmpje.

Je Mop op TV!
 
 
Les 6

Voor de laatste les ben ik de hele dag aanwezig. De kinderen komen in hun groepjes om de beurt langs. We nemen in een uur hun filmpje op. We repeteren de shots een paar keer en nemen ze dan op. Door ons aan het storyboard te houden (en daardoor soms halverwege een zin te stoppen) kunnen we het filmpje zo opnemen dat er niet gemonteerd hoeft te worden. Aan het eind van de les kunnen ze het filmpje al bekijken.

 

Les 1

We nemen een mop. Deze gaan we als klein verhaaltje opschrijven.

Hiervoor moeten we dus een simpel gegeven uitbreiden tot een logisch verhaal. Een verhaal heeft een begin, midden en eind.

We kijken naar voorbeelden op tv; welke stappen zitten er tussen het idee en het eindresultaat.

 

 

Les 3

De volgende stap is om vanuit het script een storyboard te maken. Dit is het tekenen van alle camerastandpunten. Ze moeten goed bedenken wat belangrijk is in een scene om te laten zien. Aan de hand van dit "stripverhaal" is het gemakkelijk om de opnames snel te maken; je weet precies hoe de camera moet staan.

Het doel is om van een klein basis idee door gebruik van verschillende vormen en technieken, een afgerond visueel-theatraal eindresultaat te maken.

In dit project wil ik de kinderen een beetje inzicht geven hoe men van een idee tot een tv-programma komt. Hiervoor gaan we op een andere manier naar televisie kijken.

Ze gaan creatief schrijven en nadenken hoe ze een simpel gegeven kunnen uitbreiden en leren ze dat een goede vormgeving het idee een meerwaarde geeft.

Hierdoor zullen ze en stapje verder gaan dan ze zelf dachten te kunnen.

We leren:

  • Met open blik dingen bekijken en er iets nieuws in zien.
  • Een idee concreet maken.
  • Met elkaar samenwerken en bemerken dat dat meer oplevert.
  • Vooruit denken; wat je bedenkt moet wel haalbaar zijn
  • Inzicht in de werkwijze van theater en tv makers.
  • Daardoor ook weer anders kijken naar tv en andere media.
  • Hoe ze op simpele wijze toch een filmpje kunnen maken.

Als bonus krijgen ze een video waar hun eigen werk op staat.

 

 

 

 

Les 2

Van het verhaal maken we een script. Groepjes van vier kinderen nemen éen verhaaltje, ze schrijven ieder afzonderlijke scenes. Hierbij komt het verschil tussen een verhaal en een script aan bod. Hoe ziet een script eruit, wat moet erin, wat niet. Hoe schrijven we dialoog op.

 

 

Les 6

Voor de laatste les ben ik de hale dag aanwezig. De kinderen komen in hun groepjes om de beurt langs. We nemen in een uur hun filmpje op. We repeteren de shots een paar keer en nemen ze dan op. Door ons aan het storyboard te houden (en daardoor soms halverwege een zin te stoppen) kunnen we het filmpje zo opnemen dat er niet gemonteerd hoeft te worden. Aan het eind van de les kunnen ze het filmpje al bekijken.